Kdo z vás se alespoň trochu zajímá o Montessori metody, určitě zná pojem „senzitivní období“. Okolo 4. roku mají děti senzitivní období na písmena, která se snaží poznávat, obkreslovat či psát a chtějí jim rozumět. A jelikož i u nás doma toto období teď prožíváme, snažím se z toho vytěžit maximum. Pro další podporu vnímání písmen, jsem si vytvořila plakát – duhová abeceda, který umístím do výšky zraku dětí.
Senzitivní období
Jedná se o časový úsek, kdy je dítě mnohem více citlivé či nakloněné k učení se nové dovednosti. Děti mají takových období ve svém vývoji mnoho, ale já se dnes zaměřím pouze na písmena.
Toto období přichází u děti podle Montessori okolo 4 let. Můžeme pozorovat, že dítě projevuje zájem o abecedu či slova. Snaží se podepsat nebo pojmenovat znaky. Může také rádo číst a ptát se, co se kde píše.
Je vhodné hrát fonetické hry (Slovní fotba, hláskování), můžeme využívat smirková písmena nebo pohyblivou abecedu. Dále můžeme používat karty s obrázkem a názvem. Při čtení knih, ukazujeme dítěti prstem v textu, kde zrovna čteme.
Na toto téma se mi moc líbila kniha 100 aktivit Montessori přípravuji své dítě na psaní a čtení. Výborné kurzy k Monte problematice má Irena Kubantová z MontessoriPraxe.
Co používáme my?
Krásných pomůcek je mnoho, ale rozhodně nemusíme mít všechno, že? U nás doma jsme zatím zavedli toto:
- Děti mají svým jménem (velká tiskací písmena) označené některé jejich místa: židle, místo pro boty a bundu, místo pro kartáček a ručník.
- V procesu výroby máme smirkové znaky, zatím máme hotové čísla a plánuji abecedu.
- Využíváme pohyblivou abecedu (velká tiskací písmena).
- Navštěvujeme knihovnu a každý den čteme.
- Tvoříme naše vlastní knihy, třeba tu O mě.
- A teď si ještě na zeď pověsíme plakát – duhová abeceda (ačkoli asi není úplně monte).

Jaké metody v učení písmen, čtení a psaní používáte nejraději vy? Podělte se o nápady s námi do komentáře.